Digitaalisesti KV-markkinoille, jopa Venäjälle!

Digitaalisen markkinoinnin yksi eduista on paitsi tarkka kohdennettavuus, myös globaalisti käytännössä rajattomat mahdollisuudet. Kansainvälinenkin markkinointi on siis “vain muutaman klikkauksen” päässä.

Olemme tehneet onnistuneesti muutamia kampanjoita Suomen rajojen ulkopuolelle, joissa olemme hyödyntäneet sosiaalisen median yhteisöpalveluita ja Googlen verkostoa. Venäjälle suuntautuvassa markkinoinnissa tulee kuitenkin huomioida tietyt erityispiirteet.

Miten lähteä kampanjoimaan nuorille Venäjällä suomalaista koulutusta, asiakkaana eräs suomalainen ammattikorkeakoulu? Itse kampanjan suunnittelu noudattelee pitkälti vastaavaa prosessia kuin kotimaassakin tehtävä markkinointi, mutta tiettyjä erityispiirteitä pitää huomioida. Ensin suunnittelimme kampanjan tavoitteet eli tässä tapauksessa tavoitteena oli innostaa nuoria hakemaan opiskelemaan Suomeen.

Mediakanavat valikoituivat digitaalisiin, sillä niillä odotetusti saataisiin nuoret kustannustehokkaasti kiinni. Venäjällä nuoret käyttävät toki myös meille tuttuja sosiaalisen median yhteisöpalveluita kuten Facebookkia, Instagramia ja Youtubea, mutta erityisesti nuorten suosima sosiaalisen median kanava on Vkontakte, jonka sisällytimme suunnitelmaan. Vkontakte on vastaan tyyppinen someyhteisö kuin Facebook, mutta käyttäjät ovat länsi-eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna nuorempia. Lisäksi halusimme edistää tietoisuutta koulutusmahdollisuuksista bannerikampanjalla paikallisissa banneriverkostossa.

Luovassa toteutuksessa pitää huomioida Venäjällä vallitsevat käytännöt, eli esimerkiksi bannerit eivät saa olla liian räikeitä ja teksti tulisi olla laskeutumissivun mukainen, mainoksen tekstin kielessä on rajoituksia jne. Käännökset kohdeyleisön kielelle onnistuivat näppärästi asiantuntevan natiivikääntäjän avustuksella.

Onko sinulla tähtäimessä ponnistaa Suomesta KV-markkinoille? Ota yhteyttä ja otetaan nämä tärkeät askeleet yhdessä, digitaalisella kärjellä!

Piditkö? Kerro myös muille.

Samankaltaiset artikkelit